Talko för bekämpning av invasiva arter 2026
Helsingfors
Välkomna med på talko för bekämpning av invasiva arter den 27 maj i Hermansstad, Helsingfors!
Observera att vi flyttat talkot från den 27.5 till den 3.5 och även bytt plats!
Ingen tidigare erfarenhet behövs. Vi kör ett drop-in koncept, det vill säga du kommer på plats då det passar dig. Kom ensam eller i grupp - det här är ett lätt sätt att göra något konkret för den inhemska vegetationen och den biologiska mångfalden.
Natur och Miljö bjuder på dryck & tilltugg på plats för att släcka törsten och hungern under talkot! Vi rekommenderar att ta med en egen vattenflaska och solkräm ifall vi har tur med vädret.
Kom ihåg att anmäla dig till evenemanget så att vi vet hur mycket material vi ska ta med.
Talkot ordnas i samarbete med Folkhälsan.
Tid: 3 juni kl. 16-20 (Drop-in)
Plats: Hermansstads strandpark, Helsingfors (vi ses på busshållplats H3007)
Utrustning: Tjocka handskar, tyghandskar räcker inte då vresrosens taggar tar sig igenom tunna material. Långärmad skjorta och byxor.
Varför: För att minska invasiva arters spridning och därmed öka den biologiska mångfalden i naturen. Med andra ord vill vi värna om mångfalden i viktiga naturområden, i detta fall strandmiljöer.
Program:
- 16:00 Träff vid busshållsplats H3007
- 16:05 Anvisningar och utdelning av redskap
- 16:15 Vi rör oss mot talkoplatsen
- 17:30/18:00 Paus
- 20:00 Talkot avslutas senast
Hoppas att vi ses!
(Med väderreservation!)
Talkot ordnas som en del av Natur och Miljös projekt Från skog till hav som delvis är finansierat av Ålansbankens Östersjöprojekt.
Anmäl dig nedan senast 1.6.